“spam” inseamna informatie nesolicitata, nedorita, venita traditional sub forma de e-mail (in sensul ca termenul se leaga de online), dar de ce nu: casuta postala, televizor, presa, evenimente cotidiene. Spam e toata informatia pe care nu doresc sa o primesc. Oare cam cat spam incasez intr-o jumatate de zi?

Sa presupunem ca trebuie sa merg la doctor pentru niste analize de sange. Ma trezesc dimineata si ma intind alene sa dau snooze alarmei de pe telefonul mobil. Dupa al treilea snooze imi intra un mesaj de la prietenul meu Belo. E un banc forwardat. SPAM. Efortul de a citi mesajul ma ajuta sa ma trezesc si ma grabesc la baie sa ma spal. De afara aud prin geamul termopan o reclama in difuzoare la circul din oras. SPAM. Ma pregatesc de mic dejun. Nu am timp asa ca ma focusez pe lapte cu cereale. Caut termenul de garantie pe cutia de lapte. Pana sa il gasesc vad toate informatiile de pe ambalaj, de la utile (ingrediente) pana la inutile(povestea laptelui). SPAM. Ma imbrac si ies pe usa. Pe scari, ma intalnesc cu vecina de la 2 care imi explica ce hoti sunt cei de la electrica, incercand sa imi demonstreze cu argumente solide de pe ultima ei factura. SPAM. Ajung in masina. Radioul porneste automat. Reclame. SPAM. Schimb. SPAM. Gasesc Radio Guerilla. Un SPAM placut. Ajung la cabinetul medical. Ma ghidez printre informatiile de pe usi (SPAM) pana o gasesc pe cea care ma duce la usa care trebuie. Am de asteptat. Aud conversatia a doua femei despre lentile de contact colorate. SPAM. Aud conversatia a doi baieti de liceu despre viteza atinsa de Subaru Impreza. SPAM. Intr-un final imi vine randul. Tanti ma inteapa si incepe sa suga sangele din mine. Operatiunea dureaza asa ca imi povesteste despre ea. SPAM. Plec spre birou. Observ cca 15 campanii outdoor. SPAM. Parchez. Inainte sa intru in cladire primesc un fluturas de la o tanara domnisoara cu zambetul pe buze. SPAM. Am ajuns la birou. Pornesc computerul. SPAM OFICIAL. Apoi mailurile mele. Aici se termina jumatatea mea de zi. Urmeaza cealalta care credeti-ma pe cuvant, e tot SPAM.

Traim asadar in SPAM. Primim mult mai mult decat dorim si nu avem ce face. OK. Dar de ce mi-am denumit articolul SPAM tv? In capul meu, televiziunea devine cel mai mare generator de SPAM. Problema e ca nu are ce sa faca. De ce? Oamenii invata sa isi selecteze informatia. Sa urmareasca ce vor ei si cand vor ei. Internetul i-a invatat ca se poate. Asadar, un Seinfeld la o ora la care m-as uita la stiri e SPAM, iar o stire la o ora la care m-as uita la Seinfeld e tot SPAM. Nemaivorbind ca majoritatea emisiunilor de televiziune sunt SPAM orice le-ai face, iar unele televiziuni sunt SPAM cu totul. Apropo, Becali TV cand se lanseaza?

Din spate vine o noua generatie. Generatia care isi ia informatia din “search button” si nu din telecomanda. Stim asta din simplul fapt ca gradul de utilizare a internetului creste iar ziua are tot 24 de ore. Stim asta din faptul ca segmentarile pe varsta ale consumatorilor de TV duc lipsa de tineret. Stim asta pentru ca o simtim pe pielea noastra. De pe internet ma voi informa mai bine pentru ca televiziunea imi va face doar o trecere in revista a stirilor pe care a avut bani sa le cumpere. Oare din cauza asta nu avem stiri externe si avem multe sape in capul vecinului? Pe internet voi gasi ce film vreau, ce stire vreau, ce opinie vreau pe ditamai blogosfera, cat despre distractie, am comunitati de milioane de oameni, am trilulilu, am ce vreau eu, iar daca ce vreau eu nu e acolo, pot sa il creez.

Televiziunea si presa scrisa s-a prins. Toti au si versiuni online. Banii incep incet incet sa migreze spre online. Raportul de forte se va schimba. Cat de mult? Eu cred ca se va schimba pana la punctul in care in departamentul de marketing nu se va imparti in ATL (above the line: TV, radio) si BTL (bellow the line: afise, semne luminoase) ci in ONLINE si OFFLINE. Se va schimba atat de mult incat brandurile vor cauta comunitati online care sa le spuna in ce directie sa mearga. Marketingul va fi de jos in sus, nu de sus in jos. Se va schimba atat de mult incat ziaristul nu va fi cu nimic mai celebru sau mai apreciat decat bloggerul. Atentie trusturi de presa. Se va schimba atat de mult incat Facultatea de Jurnalism va deveni depasita, ca si materia “informatica” din facultatile de alte profile. Se va schimba atat de mult incat cercetarea de piata nu se va mai face cu focusgroupuri si cu chestionare tiparite ci cu forumuri de discutii si comunicare online. Atentie Synovate, Daedalus. Se va schimba atat de mult incat va disparea televizorul. Nu si televiziunea care va transmite online, adica pe computere si telefoane.

Va disparea pentru ca la modul in care e construita acum, cu continut dictat de sus in jos, nu de jos in sus, e SPAM. Cea mai mare problema a online-ului va deveni cea mai mare problema a offline-ului. SPAM.