Acum mult timp, inainte de branding si naming, marketing online si offline, inbound si permission marketing, buzz sau viral marketing, lumea se ghida dupa niste principii simple.
Inceputurile namingului corporatist postdecembrist in Romania era la Registrul Comertului. Conform Registrului Comertului roman, nu pot exista intr-un judet doua companii cu denumire identica. Unicitatea denumirii de firma este asadar judeteana. Cea de brand poate fi astazi chiar mondiala.
O alta cutuma acceptata, era ca activitatea firmei, trebuie sa se regaseasca intr-o forma sau alta in denumirea acesteia. Desigur, niste prescurtari se impun pentru a nu crea denumiri prea lungi. De aici s-au nascut urmatoarele:
SERV pentru servicii
PROD pentru productie
COM sau CO pentru comert
EX pentru export
IMP sau I pentru import
TUR sau T pentru turism
PAN pentru panificatie
CON pentru constructii
TRANS pentru transport
MED pentru servicii medicale
TELE pentru telecomunicatii
COM pentru comunicatii
ETC pentru restul :)

ROSAL se traduce in Salubritate in Romania.
EXIMTUR se traduce in Export, Import, Turism
SERVIMPEX se traduce in Servicii Import Export
PRODCOM se traduce in Productie, Comert
Simplu de tot.

Daca e sa ne uitam la niste cifre, am putea denumi acest tip de naming un fenomen.
Sunt 607.183 de firme in Romania. Dintre acestea:
26.906 au in denumire SERV (cca 4%)
18.719 au in denumire PROD (cca 3%)
71.909 au in denumire COM (cca 12%)
31.890 au in denumire IMPEX (peste 5%)
Daca le adunam doar pe acestea, ne apropiem de 25% din firme care respecta cutuma.
Cred insa ca fenomenul moare si ca cele 25% s-au format in prima perioada a Romaniei democratice actuale. Ca atare, pentru studiul lui IMPEX, am spart firmele in doua loturi.
Astfel, din 111.890 de firme infiintate intre 1990 si 1995, peste 13% au in denumire IMPEX, in timp ce din cele 298.885 de firme infiintate intre 2005 si 2010, doar 2% au IMPEX in denumire.

Iata asadar ca lucrurile evolueaza. Companiile devin tot mai constiente de importanta numelui lor si a unicitatii acestuia. Teoriile brandingului patrund tot mai adanc in constiinta generala iar deciziile de naming devin tot mai complicate. Astazi il vrei unic, memorabil, reproductibil si protejabil. Foarte bine! Asta e si motivul pentru care in SUA, o companie poate trai numai din crearea de nume pentru companii. Nu va recomand sa fiti insa atat de focusati in piata autohtona :).