Cred cu tarie ca ceva a scapat din ideea de procedura in general si modul de redactare al ei in special. Orice implementare ISO se va termina cu un dosar imens de hartii care fac din procedura de lucru ceva greu de retinut, greu de urmarit si absolut inflexibil. E destul de greu pentru un director executiv, de exemplu, sa stie exact ce procedura are de respectat departamentul de marketing, cat e ea de actuala si cat de bine se respecta. Valabil pentru orice alt departament indirect productiv.

Propun doua lucruri care ar revolutiona ideea de procedura:

1. trecerea de pe redactare text (word) in redactare tabelara (excell)

2. urmarire lunara a realizarii procedurii (autourmarire)

Vezi un exemplu de procedura de marketing asa cum o vad eu in documentele mele de pe tetatet.ro:

http://tetatet.ro/briefcase/file/view.php?briefcase_id=687

Ca sa fie cat mai specifica, si prin urmare cat mai clara, am pus procedura facuta pentru un client de-al meu, indepartand bineinteles numele lui si domeniul de activitate de prin document.

Vei descoperi vazand aceasta analiza:

1. ca in doua minute ai inteles toata procedura (imposibil daca era un text de 30 de pagini)

2. ca daca filtrezi dupa responsabil ai obtinut fisa de post a fiecaruia (misto, nu?)

3. ca pe sheet 2 se poate face urmarirea intregii proceduri de catre departamentul de marketing si supervizori

4. ca daca ai fi auditor ISO pe procedura asta te-ai distra de minune

5. ca ai toate uneltele de marketing intr-un singur loc (click pe fiecare unealta te duce in documentul respectiv – mai putin in exemplul prezentat) 

enjoy