Probabil stiti cu totii ca sloganul berii Ciucas este “Bere de la munte“. Eu il cunosc cu font cu tot de pe vremea cand fauream la Branzas manualul de brand Ciucas. Pentru cei care nu cunosc sloganul, iata mai jos dovada:

Acum nu mult timp, intr-o discutie la Brasov cu un prieten apare subiectul similitudinii dintre Prodlacta (producator de lapte din Brasov) si Ciucas, berea brasoveana amintita mai sus. Prodlacta are pe piata un produs denumit “Lapte de la munte

Prietenul brasovean ne lamureste:

“Directorul de marketing de la Prodlacta este fostul director de marketing de la Ciucas. Il cunosc.” Acum ca o fi brand manager sau director de marketing nu conteaza. E acelasi om care a migrat conceptul la noul job.

Acum doua saptamani prietena mea vede in trafic, din nou in Brasov, o masina pe care scria “Tusnad, de la munte“. Pune mana pe telefon si il suna pe prietenul nostru:

“Prietenul tau de la Ciucas si Prodlacta a ajuns cumva si pe la Tusnad?”

Prietenul raspunde:

“Da. De unde stii?”

WOW!

Omul asta chiar a reusit sa migreze de trei ori conceptul!



O afacere buna intr-un astfel de caz este sa inregistrezi la OSIM “de la munte“. Ai avea minim 3 posibili cumparatori. Omul insa are mare grija de marca lui. Ca atare, daca vei cerceta, vei afla ca atat SC Aurora SA (producatoarea Ciucas achizitionata de SABMiller) cat si SC Prodlacta SA si-au protejat drepturile pe bere, respectiv lapte, smantana si lactate in general. Tusnad insa nu si-a facut tema si este complet descoperita.

Cat despre domnul de marketing de la munte, nu pot decat sa il sfatuiesc sa nu construiasca produse in jurul conceptelor ci invers: concepte in jurul produselor. E bine sa cauti pozitionari unice, diferentiatore. Despre asta e tot brandingul. Succes in continuare!

PS:

Era mai usor daca inregistrai “de la munte” in numele tau si apoi dadeai drepturile de folosinta fiecaruia in parte. Macar nu ramanea Tusnad descoperita.