Mi-am început cariera într-o agenție de branding. M-am format cu teorii complexe despre cum trebuie gândite brandurile și care e procesul de construcție. Am lucrat pentru clienți importanți, am văzut bugete grase și identități formate temeinic. Am fost un consultant de branding cu strategii, briefuri și manuale care livra analiză, strategie, design și implementare în numele agenției.

Astăzi sunt consultant de marketing și atât. Serviciile mele se opresc la partea analitică, strategică, tactică. Pentru design recomand agenții sau designeri pe care tot eu ajung să recomand să îi schimbăm dacă e cazul (mă strădui să nu fie). Asta schimbă însă lucrurile enorm. Clienții mei nu mă văd ca pe un furnizor extern așa cum eram în agenție. Sunt parte din echipa de management sau de marketing. Sunt ”directorul de marketing” în foarte multe cazuri. Le apăr interesele. Le urmăresc obiectivele. Sunt în echipa lor.

Cum mi-a schimbat asta perspectiva asupra lucrurilor? Nu mai sunt un puritan. Clientul își poate rezolva problema cu un logo de 200 euro și un site pe wordpress? I-o spun și îl trimit la cine i-o poate face. Nu e sigur dacă merită să facă un magazin online însă eu sunt sigur că are nevoie? Îl trimit înspre o soluție rapidă și ieftină care să îl lămurească. Decidem că cele 10 produse care ajung luna viitoare pe piață ar trebui să poarte 10 branduri distincte? Luna viitoare sunt ambalate sub 10 nume depuse la OSIM. În egală măsură, recomand abordarea calculată și temeinică acolo unde condițiile o permit. Recomand agenții pe măsură companiilor care doresc creație unitară în timp îndelungat. Mă abat însă deseori de la cutuma proiectelor abordate metodic din motive practice.

Din interiorul companiilor, vezi resursele. Avem atâția bani și atâta timp. Planifici, însă apar oportunități nebugetate și neplanificate de care vrei să profiți. Nu am mai văzut un calendar de marketing pe 6 luni respectat la perfecție de o veșnicie. Nici nu cred că voi mai vedea, iar dacă îl văd, acea companie are o problemă. Regulile jocului se schimbă cu piața. Văd și astăzi manuale de brand care explică construcția logoului și a biroticii. De ce? Pentru că așa se fac. Se făceau așa în vremurile în care signalectica se construia manual. Astăzi, niște simple fișiere salvate în directorul ”identitate” sunt suficiente.

Sunt două criterii care mă ajută să cântăresc deciziile în majoritatea cazurilor:

1. Time to market

Ai prins momentul? BOOOM! Ai ratat momentul? Vei lupta să ajungi din urmă liderul dar rar vei reuși, cu costuri imense. Mai bine cu un nume așa și așa, dar primul. Mai bine cu o identitate clădită pe trei idei în loc de strategie, dar primul. Mai bine cu ceva, decât cu nimic. Am văzut proiecte murind în căutarea perfecțiunii. ”Mai binele e dusmanul binelui” spunea un prieten.

2. Pe câți afectează

E un startup sau o încercare? E un domeniu nou? Investiția e mică? Fă-o, iar apoi perfecteaz-o. Piața te va ajuta să îți construiești produsul. E un produs locomotivă existent de care depinde întreaga companie? Nu mișca nicio virgulă fără focus group, analiză și testare.

Cred că e important să știm că ca la carte (da, știu) nu e întotdeauna cea mai bună cale. Afaceri de milioane s-au născut ignorând cărțile marketingului. De pe cealaltă parte a baricadei, observ ușor asta.