eMag.ro vine cu năstrușnica idee de a organiza Black Friday pe 22 noiembrie în loc de 29 noiembrie după ce evoMAG.ro anunță un Black Friday cât toată luna noiembrie. În urma lor, toată piața se conformează și iese cu oferte care mai de care astfel încât cel puțin jumătate din luna noiembrie 2013 promite să fie un mare Black Friday.

Black Friday este a doua zi după Thanksgiving, o sărbătoare foarte importantă în cultura americană și canadiană, zi a recunoștinței față de întregul an care a trecut și față de cei apropiați. Cel puțin de prin 1960, Black Friday coincide cu deschiderea sezonului de cumpărături, sezon care ține până la Crăciun. Cam așa se întâmplă lucrurile.

În mod clasic, Black Friday începe la 6:00 AM, în ultima vineri din noiembrie. Cum însă tentația e mare, de prin 2000 încoace retailerii americani au deschis tot mai devreme până la recordul de 8:00 PM în joia de Thanksgiving, stabilit anul trecut de Walmart, cel mai mare retailer din SUA.

Noi românii suntem însă mai șmecheri. Noi începem cu o săptămână înainte. Sau cu o lună. Ce ne pasă? Pentru noi Black Friday e o zi de reduceri. De ce să fie în ultima zi din noiembrie? De ce să ne întrebăm de ce să fie în ultima zi din noiembrie? Hai să o punem când vrea mușchii noștri că doar ne ține. Adevărul e că ne și ține. Pentru noi Thanksgiving nu există, deci Black Friday e un simplu pretext pe care îl folosim cum vrem, iar mai nou când vrem ca să vindem. Dacă ne prindem că ies bani, mutăm Crăciunul, Paștele și 8 Martie. Nu contează că se numește 8 Martie că doar Black Friday va fi și sâmbătă iar lumea se bucură, nu comentează. Iată cum în doar 3 ani am reușit să importăm cu succes o ”sărbătoare” străină și să o pervertim a la Românica. Șmen, frate! Bravo!

Hai să vă dau un pont. Americanii mai au o zi specială care încă nu a intrat în România: Cyber Monday. Asta a fost o invenție de marketing în 2005 (jos pălăria shop.org) și se referă la prima zi de luni după Thanksgiving (sau prima luni dupa Black Friday). Cyber Monday este echivalentul lui Black Friday, însă în online. Așa că nu mai stați pe gânduri magazine digitale și luați-o și pe asta că e cu bani. Mare atenție însă că dacă Black Friday e întreaga lună noiembrie, ar trebui ca Cyber Monday să fie întreaga lună decembrie. Oare am putea transforma postul negru în Black Friday?

Și ce e rău domnule în asta? am putea să ne întrebăm. Pe lângă faptul că mă zgârie pe creier să văd superficilitatea dusă la nivel de mentalitate a unei națiuni, matematica extinderii unei zi de reduceri la o săptămână de reduceri nu înseamnă venituri de 7 ori mai mari. Succesul zilei de Black Friday se datorează în mare parte și faptului că este o singură zi. Transform-o într-o lună și nu faci altceva decât să forțezi vânzare cu marje mai mici pentru toată lumea în detrimentul celorlalte luni din an. Clienții și puterea lor de cumpărare sunt aceleași. Pierde producătorul, pierde retailerul, câștigă consumatorul. Admirabilă filantropia însă nu despre asta povestim aici.

În SUA, Black Friday este ziua în care Walmart își crește profitul net anual de la $14 mld la $19mld. Oare dacă ar face Black Friday toată luna noiembrie, și l-ar crește la vreo $100 mld? Nu prea cred. Dar ce știu americanii ăștia despre marketing și vânzări? Hai să le arătăm noi cum se face treaba aici în Carpați. La cumpărături fraților că mai aveți un mare avantaj: în România intră și colecțiile noi la reducere, nu ca la proștii ăia de americani!