Exista o informatie pe orice bon de casa de foarte mare valoare: numarul de ordine. Orice bon are un numar, iar daca numerotarea incepe zilnic de la 0, ceea ce se intampla in 90% din cazuri, ai un instrument de masurare a performantei oricarui magazin.

Sa presupunem ca vrei sa deschizi o cafenea. La ce venituri te astepti? Cum iti bugetezi afacerea? Simplu. Alege alte cateva cafenele care sunt in zona in care vrei sa deschizi sau se adreseaza aceluiasi target ca si tine. Intra mai multe zile la rand si cumpara o cafea chiar la ora inchiderii. Vei obtine unul dintre ultimele bonuri ale zilei. Numarul acelui bon este numarul zilnic de bonuri al cafenelei concurente. Ajusteaza numarul prin vizite repetate. Daca are mai multe case de marcat, du-te insotit si asigura-te ca obtii bon de pe fiecare casa, apoi insumeaza-le. In vizitele tale, va mai trebui sa observi ceva. Valoarea medie pe bon. Cam cat se consuma pentru fiecare bon? Dupa ce ai estimat si aceasta valoare prin simpla observare, aplici cea mai simpla formula de aflare a veniturilor: Nr bonuri x valoare medie/bon. De aici aplici marja bruta medie pentru a afla costurile cu produsele, apoi adaugi cheltuieli si voila: buget de venituri si cheltuieli obtinut de pe bonurile concurentei.

Metoda e aplicabila si pentru evaluarea puterii de cumparare intr-o anumita zona. Sa presupunem ca nu sunt cafenele in zona in care vrei sa deschizi (zona A). Cafeneaua care se aseamana cel mai mult cu a ta este in capatul celalalt al orasului (zona B). Te vor ajuta retelele. Cauta o benzinarie, o farmacie sau un magazin alimentar care e reprezentat in ambele locatii. Nu alege numai o retea. Compara bonurile pe aceste retele intre cele doua locatii si aplica raportul obtinut la bonurile cafenelei din zona B. Vei obtine astfel estimarea pentru cafeneaua ta din zona A pe baza estimarii puterii de cumparare a zonei. Puterea de cumparare e oarecum impropriu spus. Motivele pot fi si altele decat sumele cheltuite de locuitorii zonei A, cum ar fi traficul pietonal redus. Oricum , metoda ramane valabila.

Bonurile de casa te vor ajuta nu numai sa bugetezi. Te vor ajuta sa iti urmaresti constant concurentii, sa evaluezi puterea unei locatii (te sfatuiesc sa evaluezi mall-urile inainte sa intri in ele), sau pur si simplu sa observi dinamica pietei. Eu mi-am facut un obicei: ma uit pe orice bon si evaluez pe toata lumea.

Va propun ca in 2009 sa urmarim criza financiara prin numarul de bon al fiecarui produs pe care il cumparam. Bonurile de casa nu mint.